هدیه ایران

نام های پسر و دختر که با حرف «گ» شروع میشوند

... 6 7 8 9 

گلی /goli/ (گل + ی (پسوند نسبت))، 1- منسوب به گل؛2- به رنگ سرخ، به گونه‌ی گل، به رنگ گل؛ 3- نام نوعی یاقوت که آن را وردی نیز گویند؛ 4- (به مجاز) زیبا رو و لطیف.
توضیحات بیشتر

گُلین /golin/ 1- (در قدیم) به رنگ گل سرخ؛ 2- (به مجاز) زیبا و شاداب؛ 3- (در ترکی)/galin/ عروس.
توضیحات بیشتر

گودرز /gudarz/ (اَعلام) 1) (در شاهنامه) سردار ایرانی عصر کیکاووس و کیخسرو، پسر گشواد و دارای 78 پسر، که همه از پهلوانان بودند. او در خواب از وجود کیخسرو خبر یافت و گیو را به جستجویش به توران فرستاد. در جنگ یازده رخ پیران را کشت. کیخسرو او را وصی خود قرار داد؛ 2) شاه اشکانی [45-51 میلادی] که از سال 41 میلادی با وردان بر سر پادشاهی کشمکش داشت و سرانجام با کشته شدن وردان به دست بزرگان پارتی به پادشاهی رسید. کتیبه‌ای از او به زبان یونانی در بیستون باقی است.
توضیحات بیشتر

گوزل /guzal/ (ترکی) 1- زیبا، خوشگل، قشنگ؛ 2- ظریف، برازنده، خوب، نیکو، نازنین.
توضیحات بیشتر
جایزه نقدی شارژ موبایل

گوهر /go(w)har/ 1- هر کدام از سنگ‌های قیمتی مانند الماس، زمرد و یاقوت، مروارید؛ 2- (به مجاز) اصل و نسب، نژاد؛ 3- (به مجاز) نهاد و سرشت؛ 4- (به مجاز) هر شخص یا چیز و والا و نفیس؛ 5- (به مجاز) اشک؛ 6- (در قدیم) (به مجاز) هر یک از چهار عنصر (آب، خاک، باد، آتش)؛ 7-(در عرفان) روح، نفس ناطقه، حقیقت انسان کامل و معانی و صفات را گویند.
توضیحات بیشتر

گوهرشاد /g.-šād/ 1- (به مجاز) آن‌‌که ارزشمند و ارجمند و خوشحال است؛ 2- (اَعلام) نام دختر میرعماد (خطاط مشهور ایران) و چند زن دیگر در تاریخ از جمله زن سلطان شاهرخ میرزا پسرِ امیر تیمور گورکانی.
توضیحات بیشتر

گوهرناز /g.-nāz/ [گوهر = (به مجاز) نهاد و سرشت، هر شخص یا چیز والا و نفیس+ ناز = کرشمه، غمزه، قشنگ، زیبا] 1- ویژگی شخصی که در نهاد و سرشت او ناز و غمزه هست؛ 2- شخص (زن) ارزشمند، والا و نفیس که قشنگ و زیباست.
توضیحات بیشتر
جایزه نقدی شارژ موبایل

گیتا /gitā/ جهان، آفرینش برابر با گیتی از واژه‌ی اوستایی «گئیتا /gaeta» برابر با گیتی، جهان، جهان آفرینش.
توضیحات بیشتر

... 6 7 8 9 
برندگان قرعه کشی